تعریف منابع انسانی چیست؟

تعریف منابع انسانی چیست؟

تعریف منابع انسانی چیست؟

در تعریف منابع انسانی، باید گفت منابع انسانی، با بیان ساده به افرادی می گویند که در یک مجموعه یا سازمان مشغول به کار هستند. منابع انسانی در نقطه مقابل منابع فیزیکی و مالی قرار داشته و سرمایه‌ های اصلی هر شرکت یا مجموعه‌ ای هستند. وقتی از کلمه منابع انسانی استفاده می‌ شود؛  نشان از اهمیت نیروی کار است. معمولاً مدیران سازمان‌ های مختلف عادت دارند برای نیرو های کار خود از واژه پرسنل یا کارمندان استفاده کنند. وقتی صحبت از منابع انسانی در میان باشد؛ اهمیت نیروی کار بیشتر از قبل مشخص شده و به عنوان یک سرمایه مهم در نظر گرفته می شود.

 

بررسی تعریف منابع انسانی

اگر بخواهیم تعریف منابع انسانی را بررسی کنیم؛ باید به این مسئله توجه داشته باشیم که منابع انسانی شکل تکامل یافته برای واژه‌ هایی مانند پرسنل یا کارمند است. واژه منابع انسانی، نشان دهنده تغییر رویکرد در محیط‌ های کاری مدرن‌ تر و پیشرفته تر می باشد. با مدرن‌ تر شدن محیط کار، نیرو های مشغول به کار در هر سازمان، چیزی بیشتر از یک کارمند صرف هستند. برای این سازمان ها هر فردی که در مجموعه آن ها کار می کند؛ در حقیقت نیرو و سرمایه ای می باشند که می توانند در پیشرفت آن مجموعه نقش بیشتری بازی کنند. آن سازمان نیز در قبال نیرو های خود وظیفه ای فراتر از پرداخت حقوق دارد. آن شرکت سعی می کند بر روی نیرو های کار خود سرمایه‌ گذاری کرده و با آموزش آن ها، مهارت ها و توانایی نیروی کار را افزایش دهد.

 

تاریخچه منابع انسانی

وقتی صحبت از تعریف منابع انسانی می ‌شود قطعاً به یکی از مواردی که باید پرداخت، تاریخچه این مفهوم است‌. برای اولین بار اقتصاددانی به نام جان کامنز در کتاب خود، به نام توزیع ثروت از این واژه استفاده کرد. از آن زمان تا به اکنون، مفهوم این واژه از سطح کارمندان مشغول به کار در یک شرکت فراتر رفته و با گذر زمان تکامل پیدا کرده است. امروزه با همین پیدا کردن این مفهوم، در اکثر مجموعه ها  بخشی به وجود آمده که وظیفه رسیدگی به امور منابع انسانی را بر عهده دارد.

 

وظیفه مدیر منابع انسانی

مدیر منابع انسانی، وظیفه مدیریت یکی از مهم ترین بخش‌ ها را در هر شرکت بر عهده دارد. مدیر این بخش وظیفه دارد تا با عملکرد دقیق و موثر، بر روی فعالیت کارکنان سازمان نظارت کرده و فعالیت ‌ها را در راستای پیشرفت سازمان هدایت و جهت دهی کند. اعمال رویکرد های جدید در خصوص فرایند کار و همچنین برنامه‌ ریزی، یکی دیگر از وظایف مدیر منابع انسانی می ‌باشد. آموزش حرفه‌ ای و همچنین افزایش مهارت نیز از جمله وظایفی می ‌باشد که این مدیر در مقابل نیروی انسانی هر سازمان، بر عهده دارد. مدیریت منابع انسانی به شیوه‌ های مختلفی انجام شده و متد ها روش ‌های گوناگونی برای مدیریت نیروها و سرمایه کار هر شرکت به وجود آمده است. خلاقیت و انعطاف پذیری یکی دیگر از وظایفی می‌ باشد که مدیر منابع انسانی بر عهده دارد.

 

اهمیت منابع انسانی

باز تعریف منابع انسانی و پرداختن به این مفهوم، اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از شرکت‌ ها و سازمان‌ ها، اهمیت این مسئله را دست کم گرفته و در نتیجه نتوانستند به بازدهی لازم برسند.‌ دنیای اقتصاد امروز، دنیای رقابت است. در نتیجه زمانی که بسیاری از سازمان‌ ها به بخش منابع انسانی خود  به عنوان نیروی محرکه شرکت نگاه می‌ کنند؛ اگر سازمان شما این دید مدرن را به پرسنل خود نداشته باشد قطعاً در مقابل سازمان‌ های رقیب شکست می‌ خورد. باید به اهمیت این موضوع و تعاریف منابع انسانی توجه داشته باشید. یک بخش منابع انسانی قوی می ‌تواند به شما کمک کند تا نسبت به بسیاری از سازمان‌ های رقیب و همکار خود پیشی بگیرد.

طرح منابع انسانی

طرح منابع انسانی یک شیوه برنامه‌ ریزی بوده که در آن یک مجموعه یا سازمان، حضور افرادی که برای موفقیت کسب و کار ضروری هستند را تضمین می‌ کند. از جمله مزایای استفاده از این طرح، می توان به مواردی مانند تحصیل کردن، برنامه‌ های توسعه شرکت و همچنین کارآموزی کارمندان اشاره کرد. تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برای سازمان نیز، یکی دیگر از مزایای این طرح می باشد.

 

تعریف منابع انسانی در سطح خرد و کلان

تعریف منابع انسانی می ‌تواند در دو سطح خرد و کلان ارائه شود. در سطح خرد منظور از منابع انسانی، نیروی مشغول به کار در هر سازمان می باشد.  وقتی صحبت از سطح کلان منابع انسانی می‌ شود؛ منظور مجموعه ای درون سازمان می‌ باشد که به نیاز های نیروی کار رسیدگی می کند.  اولین بار در اواخر قرن ۱۹ میلادی بود که از این واژه برای خطاب کردن پرسنل مشغول به کار در یک سازمان، استفاده شد. بعد  از آن در قرن بیستم، استفاده از این واژه متداول ‌تر شد.

 

آرای مختلف در خصوص منابع انسانی

 

جالب است بدانید که در آن زمان مخالفت ‌هایی برای استفاده از این واژه شکل گرفت. بعضی از افراد، بر این عقیده بودند که استفاده از این واژه می ‌تواند کارمندان و پرسنل را در سطح منابع فیزیکی و مالی پایین بیاورد در صورتی که منابع انسانی به این دلیل به کار برده شد تا ارزش نیروی کار را نشان دهد و عنوان کند که نیروهای کار و پرسنل یک شرکت، در حقیقت نیروی محرکه آن محسوب می شوند.

 

تعریف منابع انسانی در مقایسه کلان

وقتی صحبت از تعریف منابع انسانی در مقیاس کلان می‌ شود؛ منظور بخشی از یک سازمان بوده که کارمندان آن، وظیفه ارائه خدمات به سایر کارمندان را بر عهده دارند. در گذشته تنها کاری که این بخش انجام داده محدود به پرداخت حقوق و همچنین استخدام نیرو های جدید بوده است. وظایف این بخش دچار تغییرات اساسی شده و تکامل پیدا کرده است. وظایفی که بخش منابع انسانی بر عهده دارد؛ شامل مواردی مانند کار و توانمند سازی کارکنان می ‌باشد. علاوه بر این موضوع، این بخش وظیفه دارد تا انگیزه کارکنان برای انجام کار بالا برده و همچنین رضایت شغلی آن ها را بالا برده تا بتوانند بهتر از قبل وظایف خود را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

مشاوره رایگان

"*" indicates required fields